Eieren, Kippen en Pasen.

Standaard

Even een gezellig en kort artikeltje van mij. Vorige week zijn we naar de Lotusbeurs  geweest.  Maar deze Blog wijd ik aan Pasen ! Eieren, kippen en Pasen, een informatief artikeltje.

EIEREN VERVEN OP EEN NATUURLIJKE MANIER.

Als je gekleurde paas eitjes wilt hebben, kun je die natuurlijk in de verf zetten. Wat je ook kunt doen is ze kleuren met natuurlijke kleurmiddelen. En ze dan mooi oppoetsen met een drupje olijfolie. OK, ze worden niet zo “KNAL”-gekleurd als in de winkel. Maar het is een stuk gezonder om te eten.  Hier een prachtig filmpje over eieren verven:

ROOD:  Koop een kleine rode biet, rasp het. Doe de rasp in een pan, en kook hierin je biologische eitjes. Ze zijn erg mooi rood van kleur. Even poetsen. Volg de rest van het filmpje

GEEL: Deze kleur krijg je als je twee theelepels kurkuma ( geelwortel)  toevoegt aan het kookwater. Doe water in een pannetje, twee theelepels kurkuma erbij, en kook hierin je bio eitjes. Een warme diepe kleur geel is het resultaat.

ROODBRUIN: Krijg je als kleur op je eitjes, als je uienschillen meekookt in het water. Volg de rest van het filmpje.. Met een drupje olijfolie als “POETS” zijn ze erg mooi !

ADOPTEER EEN KIP.

Wij hebben al jaren een geadopteerde kip. Die loopt hier natuurlijk niet in de tuin, die is bij de andere geadopteerde kippen. Je steunt het feit dat kippen op een natuurlijke wijze kunnen leven…  kijk maar eens

Ze worden gehouden voor de eieren, je krijgt de bonnen toegestuurd via de post, 12 eieren per maand. En ik zal even een link maken hoe jij dat ook kunt doen. Het kost haast nix, en is leuk om mail te krijgen van je adoptiekip. Gewoon grappig ! En iedereen heeft gezonde eitjes om te eten, en de kip heeft een gezond en goed leven gehad. Ik denk als je dan toch kip eet, dat je er beter zo eentje kunt nemen !

HIER EEN LINK NAAR “ADOPTEER EEN KIP” .

CUPCAKES MET PASEN ALS THEMA.

Dit is zo leuk ! Heb ik nix aan toe te voegen. Kijk maar !

DE GESCHIEDENIS VAN PAASVUREN en EIEREN ZOEKEN.

Eieren staan al sinds de vierde eeuw voor Christus symbool voor vruchtbaarheid en nieuw leven. Vroeger werden tijdens lente rituelen eieren begraven op de akkers. De gedachte daarachter was dat dit een goede oogst zou opleveren. Hier komt onze gewoonte vandaan om met Pasen eieren te verstoppen en te gaan zoeken.

Paasvuren zijn ook zo’n traditie,. hier een link naar een site die alleen maar over paasvuren gaat.  Ik heb nu een uur rondgesurfd op het net om wat meer info over paasvuren te vinden. Het gekke is dat niemand precies weet waarom die paasvuren er  zijn. Mij is altijd geleerd dat “as”  de beste mest is die men in oude tijden kende. Dan lijkt het mij logisch dat het als verrijking van de grond zou hebben gediend,.. Krijg je een rijkere oogst.

Kan iemand antwoord geven op deze vraag ? De suggestie om de  “zon te helpen om terug te komen” lijkt mij persoonlijk onzin.

DIT IS DE WERELDRECORD POGING “PAASVUUR BOUWEN” IN ESPELO. DAAR HEBBEN ZE ZO’N ENORM PAASVUUR GEBOUWD, DAT HET NA HET AANSTEKEN IETWAT ONCONTROLEERBAAR BLEEK. VUURHOZEN WAREN HET RESULTAAT. WEL SPECTACULAIR OM TE ZIEN.

EIEREN, KIPPEN en PASEN.

Zo, lieve allemaal, ik wens jullie alvast Fijne Paasdagen. Volgende week heb ik iedereen uitgenodigd voor een groot buffet, ons Moedertje is jarig op de 2e Paaske dag. We gaan leuke dingen doen, een quiz over haar leven en de grappige dingen die er gebeurd zijn in haar leven. Veel mensen hebben bijgedragen door middel van een anecdote. We verheugen ons !!

Groetjes van Tieneke

Over Tieneke Scholtens

Welkom op "De geneeskrachtige keuken" Foodlog. Dit is een geheel persoonlijke foodlog. Mijn naam is Tieneke Scholtens. Ik heb één hobby. Koken en het bestuderen van de uitwerking van voeding en richtlijnen hiervoor uit ayurveda. De geneeskrachtige keuken heeft mijn passie, vooral wat de ayurvedische achtergrond betreft. Koken doe ik graag met een gezondheids achtergrond, dit doe ik al 49 jaren lang. Ik kom uit het onderwijs, en heb met enthousiasme eet- en kookles aan de kinderen gegeven. Ook interesseer ik me al ca 33 jaren lang voor de kennis over voeding uit de oude Ayurveda. En heb meerdere studies en cursussen hierover gevolgd. Ook is er mijn langdurende liefde voor kurkuma. Hoe prachtig en natuurlijk ayurveda kan zijn.

Eén reactie Volgende »

  1. Pingback: Een heerlijke simpele eiercurry voor Pasen | De Geneeskrachtige Keuken

  2. Wat een schattig filmpje met die cupcakes! Ik denk dat ik die met die schaapjes maar eens ga proberen te maken, wel even mijn aversie tegen marshmallows aan de kant zetten, gelatine komt er bij mij doorgaans niet in.
    Veel plezier met Pasen en alvast gefeliciteerd met je moeder.

    • Hoi, ja, dat vond ik zelf ook. Zo’n schattig filmpje met die cupcakes. Ik eet ook geen gelatine en marshmallows zijn ook niet mijn favoriet, vanwege de enorme hoeveelheid suiker. Maar het zag er inderdaad zo schattig uit ! “..En een gebakje neem ik ook wel ‘s..” denk ik dan maar. Dus ik ga t ff-kes proberen. LFS van TIEN 🙂 ..

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.